Skip til hoved indholdet

Pædagogik

Børne- og Kulturhuset er stedet hvor børn kan være trygge, opleve nærværende voksne og være en del af fællesskabet.

Huset summer af fantasi og kreativitet, der b.la. opstår i et tæt samarbejde med Musikskole, Billedskole og Dramaskole.

Kreativitet er ikke en guddommelig gave, man er født med. Det er en tilgang som kræver, at man løbende undersøger verden og derigennem får kendskab til materialer og kaster sig ud i at lege med dem. At man tør begå fejl og ikke kender svarende på forhånd. At bevæge sig ud på dybt vand og eksperimentere.

Kreativitet kan trænes, ligesom muskler i træningscentret. Børne- og Kulturhusets fysiske rammer opstiller de bedste forudsætninger for, at jeres barn kan træne og udvikle dets kreativitet.

Pædagogik – pædagogisk grundlag og læreplan

I Børne- og kulturhuset ser vi nysgerrighed som drivkraft og grundlag for udvikling. Det er igennem vores nysgerrighed, at vi får adgang til os selv, hinanden og verden. Ved at have en undersøgende hvad-nu-hvis-tilgang finder vi ud af, hvad der er muligt, skaber nye muligheder, idet vi opdager, opfinder og erfarer os selv og verden. De voksne undersøger og ser verden på ny sammen med børnene frem for at have en bedrevidende tilgang til verden.

Vi arbejder ud fra de 3 fælles værdisætninger:    

  • Vi har høje ambitioner for alle børn – alle har talenter og ressourcer
  • Vi understøtter udviklingen af livsglade, engagerede, nysgerrige børn, der er medskabere af deres liv
  • Børn har ret til kontinuerlig læring i legende, demokratiske fællesskaber

I Høje Taastrup Kommune arbejder vi med ”Lange, Autentiske, Hands-On, Projektbaserede Læringsforløb”, også kaldet LAHOPL. Vi tror på, at det er vigtigt for barnet at kunne bruge sin viden fra dagen før, når man kommer i daginstitutionen igen, og at det er vigtigt at børn får autentiske oplevelser, som understøtter så mange sanser som muligt.

Læreplaner overordnet

Generelt arbejder vi ud fra det pædagogiske grundlag i den styrkede pædagogiske læreplan, sådan som loven foreskriver. Læreplansblomsten viser, hvilke overvejelser vi arbejder ud fra i planlægningen af den pædagogiske hverdag. Det folder vi ud i seks temaer:

  • Kultur, æstetik og fælleskab
  • Alsidig personlig udvikling
  • Social udvikling
  • Kommunikation og sprog
  • Krop, sans og bevægelser
  • Natur, udeliv og science

Udover de 6 temaer arbejder vi med følgende elementer i det fælles pædagogiske grundlag:

Børnesynet. Det at børn har værdi i sig selv.
Dannelses og børneperspektivet. Børn skal høres og tages alvorligt som led i starten på en dannelsesproces og demokratisk forståelse.
Legen. Legen har en værdi i sig selv og skal være en gennemgående del af et dagtilbud.
Læring. Læring skal forstås bredt. Læring sker igennem leg, relationer, planlagte aktiviteter og udforskning af naturen og ved at blive udfordret.
Børnefællesskaber. Leg, dannelse og læring sker i børnefælleskaber, som det pædagogiske personale sætter rammerne for.
Pædagogisk læringsmiljø. Et trygt og stimulerende pædagogisk læringsmiljø er udgangspunkt for arbejdet med børns læring.
Forældresamarbejde. Et godt forældresamarbejde har fokus på at styrke både barnets trivsel og barnets læring.
Børn i udsatte positioner. Alle børn skal udfordres og opleve mestring i lege og aktiviteter.
Sammenhænge. Sammenhæng handler blandt andet om at understøtte børns sociale kompetencer, tro på egne evner og nysgerrighed mv., som fx i overgangen til SFO/0.klasse.

Illustration

Sådan arbejder vi med

I Børne- og Kulturhuset møder vi andre med tilgangen, at ”Mennesker gør det godt, hvis de kan”. Når vi tænker på den måde, får vi et livssyn, hvor mennesker som udgangspunkt gør deres bedste. Det betyder også, at vi som fagpersoner kan justere på rammer og pædagogiske metoder for at skabe gode udviklingsbetingelser for alle.

Igennem leg og aktiviteter støttes børnene i at indgå i sociale fællesskaber og få venner. De voksne deltager og hjælper børnene med at italesætte styrker, følelser, behov, ressourcer, interesser, initiativer, intentioner og hjælpsomhed og bygger på den måde bro imellem børnene.

Legen er en grundlæggende måde for børn at være i verden på, og en vigtig forudsætninger for barnets dannelse og udvikling.

I legen bruger børnene i høj grad deres kreativitet, fantasi og nysgerrighed når de skaber, undersøger og efterligner.  Her udforskes og bearbejdes oplevelser og omverden når barnet imiterer, foregiver og skaber en som-om-verden. Igennem legen lærer børn at være en del af et demokratisk fællesskab. I legen handles og forhandles, der udveksles ideer og man går på kompromis og lærer at andres ideer nogle gange er bedre, end dem man selv har. Man lærer af hinanden, og man vokser sammen. Man bliver glad af at være en del af et fællesskab. Nogle gange bliver man også ked af det og uvenner, og så lærer man at blive gode venner igen og løse konflikter.

Børnene har brug for, at der er voksne rollemodeller og legedeltagere, som skaber spændende legemiljøer og støtter dem i legens udvikling ved at gå foran (og introducere dem for noget nyt), ved siden af (og følge børns ideer) men også trække sig (når der er flow). Den voksne skal hele tiden være i nærheden for at støtte op og guide videre, og hjælpe børn der har brug for hjælp til at være inkluderet i fællesskabet.

Vi er vilde med at lege i Børne- og Kulturhusets Dagtilbud og ser det legende fællesskab som grundlæggende for den enkeltes identitet, trivsel og udvikling i børnefællesskabet. Vi er derfor optagede af at skabe interessante legemiljøer der inviterer til- og understøtter forskellige former for leg og udvider børnenes deltagelsesmuligheder og adgang til legefællesskaber.

I Børne- og kulturhusets dagtilbud er vi en del af et hus med mange spændende læringsmiljøer, og særlige muligheder for sanselige, kreative og æstetiske oplevelser og udfoldelser for børn der går i vores dagtilbud.

Det helt enestående for Børne- og kulturhuset er det forpligtende bofællesskab med kulturskolerne, kulturhusene og skolen, som også husets fysiske udformning lægger op til og understøtter. Selvom det ikke er så længe siden vi flyttede ind, er der allerede påbegyndt spændende samarbejder med de andre i huset, og planer om endnu flere tværgående kulturoplevelser til glæde for vores børn. På den store samlingstrappe har vi på tværs af dagtilbud, skole og musikskole fælles morgensang flere gange om ugen. Vi har desuden samarbejde med kulturskolerne der sammen med de pædagogiske medarbejdere, på forskellig vis skaber, udbreder og implementerer musik og billedkunst i vores dagtilbud. Biblioteket under trappen giver os nem adgang til at læse og låne bøger i hverdagen, og fordybe os i de emner vi er optagede af. Samme mulighed har forældre og børn, som kan gå forbi biblioteket for en hyggelig stund eller for at låne bøger med hjem i hverdagen. De store fællesarealer som bl.a. tæller kultursale, tumlesal, bibliotek og udstillingsområder, skaber uanede muligheder for både planlagte og spontane opførelser af minikoncerter, højtlæsning, mindre præsentationer, udstillinger og arrangementer.

Dagtilbuddet er indrettet med aktivitets- og legezoner med forskellige temaer. I vuggestuen med faste basisgrupper. I børnehaven tillige med en base som tilhørsforhold, men arbejdende ind i faglabs - dvs. rum og områder, hvor børnene kan fordybe sig i særligt udvalgte emner.

De seks temaer som både vuggestue og børnehave arbejder med er:

  • Konstruktion (byggeområde med klodser, magneter, Lego, kuglebaner mm.).
  • Hjemmet og byen (rollelegsområde med hjem og købmand, butikker mm).
  • Finmotorik (malerværksted med maling, tegning, collage, ler, fjer mm.).
  • Grovmotorik (hvor der kan bygges i pap og træ . høvlebænke mm.).
  • Natur, geografi og science (universet, verden, naturen, planter, dyr, geologi mm.).  
  • Drama (teaterleg med udklædning, scene, dukketeater mm.).  Der arbejdes desuden kontinuerligt med musik, drama og billedkunst.

Børne- og kulturhusets dagtilbud er bygget og indrettet med viden om børns behov for alsidige legeområder og læringsmiljøer. Således finder man forskelligartede områder der indbyder til henholdsvis store fællesskaber, intimitet, fordybelse og ro, optrædener og fremvisninger, udstillinger osv. Børn kan f.eks. trække sig og finde ro alene eller med en god ven i nogle af de huler og små gemmesteder. Børnene kan være i fælles leg omkring “skovsøen” i vuggestuens fællesrum, eller de kan være optrædende eller tilskuere når tæppet går ved dramascenen.

Rum og rammer i dagtilbuddet tager afsæt i børns forskellige måder at lære på – og i deres grundlæggende behov for at lege og være fantasifulde og eksperimenterende.

Vi er nysgerrige på børnenes interesser og initiativer – og medinddrager deres perspektiver på deres hverdag. At blive set, hørt, mødt og taget alvorligt skaber de bedste betingelser for børnenes trivsel og udvikling. Derfor inddrager vi børnene i planlægning, udførelse og evaluering af vores pædagogiske læringsmiljøer og kunstneriske projekter og justerer os så vi møder dem meningsfuld.

Medinddragelse af børnene betyder også at vi udvikler vores lege og projekter i øjenhøjde med børnene i praksis, så voksenrollen i højere grad bliver nysgerrig, undersøgende, legende og faciliterende.

Året inden barnet starter i skole lægger vi vægt på at styrke det sociale børnefællesskab og har bl.a. fokus på venskaber og på at børnene kan hjælpe hinanden. Vi arbejder med de samme ting som når børnene er mindre, men nu med forventninger til at børnene kan fordybe sig, vente på sin tur og deltage i et socialt fællesskab, der minder om det, de vil møde i skoleregi.

Rummene i dagtilbuddet udgøres af basisrum, faglaboratorier og værksteder som en slags miniudgaver af det miljø, børnene vil møde, når de senere starter i skole.

Vi har i Børne- og kulturhuset fået et endnu tættere samarbejde med vores distriktsskole, da vi nu bor på samme matrikel og har et tættere samarbejde og fælles oplevelser og arrangementer. Overgang fra dagtilbud, til SFO og skole går over alt forventning, da børnene er bekendt med både børn og voksne inden de starter i SFO. Der er mange fælles snitflader i hverdagen, som vi på sigt ønsker at udfolde endnu mere. Der er bl.a. planer om fælles kunstprojekter for børn og voksne som styrker kendskab, fællesskab og venskab på tværs af dagtilbud, SFO og skole.

Kontakt

Børne- og Kulturhusets Dagtilbud
Taastrupgårdsvej 75
2630 Taastrup 

Pædagogiske ledere: 

Marina Geralis  
marinage@htk.dk 

Rikkelykke Fenja Søndergaard
rikkelykkesoe@htk.dk 

Klyngeleder:

Tina Gjerstrup-Olsen
tinggj@htk.dk

Åbningstider

Mandag - torsdag: kl. 6.30–17.00

Fredag: kl. 6.30–16.30